شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۹:۴۵ ق.ظ

آشپزی، سبک زندگی،دانستنی ها

زندگی واقعا ساده است، ما اصرار داریم آن را پیچیده کنیم «کنفسیوس »

پخت شله زرد برای تعداد مشخص

  • ۱۷۲۰

اگر جزو علاقه مندان شله زرد این آش خوشمزه ی زرد رنگ هستید و قصد دارید آن را در خانه تهیه کنید ولی نمی دانید چه مقدار مواد اولیه برای تعداد مشخصی از افراد لازم است نگران نباشید.

در این نوشته دستور پخت شله زرد برای تعداد مشخصی از افراد که می خواهید از شله زرد شما نوش جان بفرمایند را آموزش می دهیم.

شاید پختن شله زرد آسان باشد و همه ی کدبانوهای ایرانی طرز تهیه ی آن را بلدند اما اینکه یک شله زرد با کیفیت عالی را درست به اندازه ای که می خواهیم تهیه کنیم بدون اینکه کم یا زیاد بیاید نیاز به دقت و تجربه ی خاصی دارد.

چگونه شله زرد را به ازای تعداد مشخصی از افراد بپزیم؟

ممکن است بخواهید برای وعده ی افطاری در ماه رمضان شله زرد بپزید و یا در روزهای خاصی نذر کرده باشید که شله زرد نذری تهیه کنید. به منظور پخت شله زرد برای تعداد مشخص کافی است یک قاعده ی کلی را رعایت کنید.

قاعده ی کلی پخت شله زرد برای تعداد مشخص:

برای اینکه برای هر نفر به اندازه یک کاسه متوسط شله زرد بپزیم کافی است به ازای هر پنج نفر یک پیمانه برنج، 1و نیم پیمانه شکر و 8 پیمانه آب درنظر بگیرید.

با رعایت این قاعده ی کلی می توانید برای هر تعدادی از افراد که می خواهید شله زرد بپزید.

  مواد لازم برای تهیه شله زرد عبارتند از:

  • آب
  • زعفران ساییده و دم کرده
  • برنج نیم دانه
  • گلاب
  • خلال بادام

طرز تهیه شله زرد

بعد از اینکه تعداد افرادی که می خواهید برای آن ها شله زرد بپزید را مشخص کردید و به ازای آن ها مواد اولیه ی لازم را تهیه کردید ابتدا در ظرف مورد نظر به میزانی که گفته شد آب بریزید.

اگر از قابلمه ی مسی و یا روحی استفاده می کنید مقدار کمی آبلیمو درون ظرف بریزید تا رنگ آن سیاه نشود.

در ظرف را بگذارید تا آب جوش بیاید سپس برنج نیم دانه که از قبل خیس کرده اید را به ظرف اضافه کنید و بعد از یک ساعت که برنج کاملا پخت شکر و خلال بادام شسته شده را به آن اضافه کنید و تا زمانی که آب برنج کشیده شود آن را مرتب هم بزنید.

بعد از اینکه آب برنج کشیده شد گلاب و زعفران را اضافه کنید و زیر ظرف را خاموش کنید تا دم بکشد و رنگ زعفران به خوبی به همه ی نقاط ظرف برسد.

شله زرد شما آماده است.

زمان لازم برای پخت شله زرد

از زمانی که آب را در ظرف بریزید تا پایان پخت حدود 3 ساعت زمان لازم است.

ایده هایی برای تزئین شله زرد

قسمت جذاب تزئین شله زرد تزئین آن است. قبل از اینکه شروع به تزئین کنید شله زرد را بلافاصله پس از اینکه پخت آن تمام شد در ظروف مورد نظر خود بریزید و مدتی صبر کنید تا خنک شود.

 

به هیچ عنوان هنگامی که شله زرد داغ است آن زا تزئین نکنید چون رنگ موادی که برای تزئین استفاده می کنید به خصوص پودر گل سرخ تیره رنگ می شود.

برای تزئین شله زرد می توانید از پودر گل سرخ خشک شده، دارچین، خلال بادام و خلال پسته استفاده کنید و بوسیله ی آن شکل های زیبا و جذاب خلق کنید. در زیر چند ایده برای تزئین شله زرد می آوریم.

نکاتی برای اینکه شله زردآب نیدازد

برای اینکه شله زرد پس از سرد شدن آب نیندازد و شکل یکنواخت خود را حفظ کند دقت کند که آب برنج باد به خوبی به خورد آن برود و شکر به خوبی در آن حل شود. شله زرد را باید به خوبی هم بزنید تا یکنواخت باشد و آب و دان ان از هم جدا نشود.

اگر شله زرد آبکی باشد و زمان پخت آن کامل نشود پس از سرد شدن آب می اندازد.

مواد موجود در شله زرد مانند برنج، زعفران و گلاب خواص زیادی برای سلامتی دارند و به خصوص اینکه شله زرد یک پیش غذای شادی آور است زیرا هم گلاب و هم زعفران خواص ضدافسردگی و شادی آوری دارند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

معرفی کوتاه

یک دانش مکانی برای نوشتن مطالب مفید

قوانین و مقررات

محتوای دلخواه شما

تماس با ما

  • تماس با نویسندگان یک دانش