جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۶:۵۵ ب.ظ

آشپزی، سبک زندگی،دانستنی ها

زندگی واقعا ساده است، ما اصرار داریم آن را پیچیده کنیم «کنفسیوس »

عید فطر 98 چه روزی است؟ اطلاعات کامل درباره عید فطر امسال

  • ۲۱۳۴

عید فطر عید بزرگ مسلمانان است که بعد از 30 روز روزه داری در پایان ماه رمضان آن را جشن می گیرند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه رمضان برای خیلی ها این سوال پیش می آید که روز عید فطر 98 دقیقاً چه روزی است و تعطیلات عید فطر 98 چگونه است؟ در ادامه اطلاعات کاملی ذر رابطه با عید فطر 98 برای شما ارائه می شود.

همه چیز درباره عید فطر 98

در این مطلب به سوالاتی مانند اینکه عید فطر در سال 98 چه روزی است؟ چند روز تعطیلات عید فطر داریم و چه روزهایی هستند؟ در روز عید فطر چه اعمالی سفارش شده؟ روزه در روز عید فطر چه حکمی دارد؟ نماز عید فطر را چگونه می خوانند و اینکه زکات فطره یا فطریه چه میزان است؟ پاسخ داده می شود. پیشاپیش این روز بزرگ را به شما تبریک می گوییم.

پیشنهاد می شود: متن زیبای تبریک عید فطر

عید فطر امسال چه روزی است؟

تاریخ دقیق عید فطر سال 98 در تقویم:

چهارشنبه 15 خرداد 1398

5 جون 2019

1 شوال 1440

عید فطر امسال مصادف با چهارشنبه 15 خرداد است و ماه رمضان امسال29 روزه می باشد و هلال ماه شوال بعدازظهر روز سه شنبه رویت می شود. 

تعطیلات عید فطر 98 چگونه است؟

امسال در تقویم روزهای 14، 15 و 16 خرداد تعطیل رسمی هستند. بنابراین فرقی نمی کند که عید فطر 15 خرداد باشد یا 16 خرداد در هر دو صورت این 3 روز تعطیل رسمی هستند. چون 14 خرداد به مناسبت رحلت امام خمینی تعطیل است و 15 خرداد به مناسبت قیام خونین پانزده خرداد در تقویم تعطیل رسمی است.

با تصویب مجلس شورای اسلامی کشور و همچنین تایید شورای نگهبان در سال 1390، تعطیلی عید فطر از یک روز، به دو روز تغییر یافت. به این صورت که روز عید فطر و فردای آن در کل کشور تعطیل رسمی می باشد. تعطیلی عید فطر پیش از تصویب این لایحه، تنها یک روز بود. در دیگر کشورهای اسلامی از جمله عربستان، ترکیه، عمان، کویت و… تعطیلی عید فطر چندین روز (بین 3 تا 12 روز) می باشد.

مطالعه بیشتر: سایر کشورهای اسلامی عید فطر را چگونه برگزار می کنند و چند روز تعطیل هستند؟

نماز عید فطر چگونه است؟

یکی از اعمال روز عید فطر خواندن نماز عید فطر است. خواندن نماز عید فطر در زمان غیبت امام زمان واجب نیست اما به خواندن آن سفارش شده است.

روش خواندن نماز عید فطر که یک نماز دو رکعتی بوده و باید به صورت جماعت خوانده شود به این صورت است:

زمان اقامه نماز عید فطر از طلوع آفتاب عید فطر تا ظهر آن روز است خواندن نماز عید  فطر پس از بلند شدن آفتاب نیز مستحب می باشد.

نماز عید فطر 2 رکعت است و آن را به این صورت می خوانند که:

رکعت اوّل پنج تکبیردارد که در میان هر دو تکبیر یک قنوت خوانده می شود، و بعد از تکبیر پنجم به رکوع می روند و سپس دو سجده بجا آورده و بر می خیزند.

رکعت دوّم چهار تکبیر دارد و میان هر دو تکبیر یک قنوت خوانده می شود. بعد از تکبیر چهارم به رکوع و بعد از رکوع دو سجده و تشهّد و سلام خوانده می شود.

ذکر قنوت نماز عید فطر به شرح زیر است:

مستحبات نماز عید فطر

  • بهتر است که در رکعت اوّل نماز عید فطر، سوره شمس و در رکعت دوّم سوره غاشیه را بخوانند
  • مستحب است در نماز عید بر زمین سجده کنند، و در حال گفتن تکبیرها دست‌ها را بلند کنند، و حمد و سوره را بلند بخوانند.
  •  اگر مأموم موقعی برسد که امام مقداری از تکبیرها را گفته، بعد از آنکه امام به رکوع رفت، باید آنچه از تکبیرها و قنوت‌ها را که با امام نگفته خودش بگوید و به رکوع برود و اگر در هر قنوت یک‌بار «سبحان الله و الحمد لله» بگوید کافی است، و اگر فرصت نبود فقط تکبیرها را بگوید، و اگر به آن مقدار هم فرصت نبود کافی است متابعت کند و به رکوع برود.
  • اگر در نماز عید موقعی برسد که امام در رکوع است، می‌تواند نیت کند و تکبیر اوّل نماز را بگوید و به رکوع رود.
  • اگر در نماز عید یک سجده را فراموش کند، لازم است که بعد از نماز آن را بجا آورد، و همچنین اگر کاری که برای آن در نماز یومیه سجده سهو لازم است پیش آید، لازم است دو سجده سهو بنماید.
  • مستحب است پیاده و پا برهنه و با وقار و با لباس نو و تمیز به نماز عید بروند، و پیش از نماز غسل کنند.

اعمال سفارش شده روز عید فطر

در روز عید فطر اعمال زیر سفارش شده و مستحب است:


1- خواندن نماز عید فطر

2- پرداخت زکات فطره پیش از نماز عید.

3- انجام غسل روز عید(بعد از طلوع فجر تا زمان نماز عید) 

4-  پوشیدن لباس مناسب و استفاده از عطر برای اقامه نماز عید 

5- پیش از نماز عید، در اول روز افطار کنى. و بهتر آن است که به خرما یا به شیرینى باشد. و شیخ مفید فرموده مستحب است خوردن مقدار کمى از تربت‏ سیدالشهداء علیه السلام که براى هر دردى شفا است.


6- قبل از خروج از منزل برای نماز عید، دعایی را که از امام باقر علیه السلام روایت شده را بخوانی:

" اللهم من تهیا فی هذاالیوم او تعبا او اعد واستعد لوفادة الى مخلوق رجاء رفده و نوافله و فواضله و عطایاه فان الیک یا سیدی تهیئتی و تعبئتی و

اعدادی و استعدادی رجاء رفدک و جوائزک و نوافلک و فواضلک و فضائلک و عطایاک و قد غدوت الى عید من اعیاد امة نبیک محمد صلوات الله علیه و

على آله و لم افد الیک الیوم بعمل صالح اثق به قدمته ولا توجهت ‏بمخلوق املته ولکن اتیتک خاضعا مقرا بذنوبی و اسائتی الى نفسی فیا عظیم یا

عظیم یا عظیم اغفرلی العظیم من ذنوبی فانه لا یغفرالذنوب العظام الا انت ‏یا لا اله الا انت ‏یا ارحم الراحمین."

7- زیارت امام حسین علیه السلام


8- دعاى ندبه 

روزه در عید فطر چه حکمی دارد؟

عید فطر روز اول شوال است و روزه گرفتن در آن حرام می باشد.

زکات فطره در سال 98 چقدر است؟

کفاره روزه چقدر است؟

زمانی که فردی از روی قصد و به صورت کاملا عمدی و با اراده و اختیار خود و بدن هیچ گونه زور و اجباری دست به انجام اعمالی زندکه روزه اش را باطل کند باید علاوه بر قضای روزه،کفاره آن را نیز نیز بدهد.

کفاره قضا کردن عمدی روزه ماره رمضان:

  • آزاد کردن یک بنده یا
  • دو ماه روزه بگیرد که یک ماه پی در پی باشد یا
  • به شصت نفر فقیر غذا داده و آن ها را سیر کند یا
  • تقریبا ۱ مد نان، گندم،جو و طعامی از این دسته به فقرا بدهد و رضایت آن ها را کسب کند یا
  • و اگر در نهایت توانایی انجام هیچ کدام از موارد بالا را نداشت باید به اندازه توان و وسع مالی خود صدقه دهد و استغفار کند.
  • میزان کفاره قضاکردن عمدی روزه ماه رمضان روزی 100 هزارتومان است. 
  • کفاره قضای روزه غیرعمدی روزی 2500 تومان اعلام شده است .

میزان فطریه امسال چقدر است؟

فطریه سال 98. از طرف دفتر رهبر انقلاب حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر ۸ هزار تومان است.رپورتاژ (این مبلغ به ازای هر نفر 3 کیلوگرم گندم محاسبه شده) و در صورتی که غذای غالب برنج باشد باید به ازای هر نفر قیمت 3 کیلوگرم برنج در نظر گرفته شود که در این صورت میزان فطریه 98 نفری 50 هزارتومان می باشد. 

رپورتاژ

زمان پرداخت زکات فطره از غروب شامگاه عید فطر تا قبل از خواندن نماز عید فطر است. 

موارد مصرف فطریه افراد فقیر هستند ولی اگر شخصی دسترسی به فقیر ندارد، می تواند مقداری از مال خود را به نیت فطره جدا کرده و برای مستحقی که در نظر دارد یا برای هر مستحقی کنار بگذارد و هر وقت که آن را می دهد نیت فطره کند.

امیدواریم راهنمای کاملی که درباره موارد مهم عید فطر 98 برای شما عزیزان مفید بوده باشد و به سوالات مهم شما و به خصوص اینکه تاریخ عید فطر 98 چه روزی است پاسخ داده باشیم.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

معرفی کوتاه

یک دانش مکانی برای نوشتن مطالب مفید

قوانین و مقررات

محتوای دلخواه شما

تماس با ما

  • تماس با نویسندگان یک دانش