جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۲۱ ب.ظ

آشپزی، سبک زندگی،دانستنی ها

زندگی واقعا ساده است، ما اصرار داریم آن را پیچیده کنیم «کنفسیوس »

تقویت حافظه کوتاه مدت با انجام کارهای ساده

  • ۱۰۸۴

حافظه هر انسانی محلی برای ثبت لحظه ها، خاطره ها، اتفاقات مهم و به یادماندنی که می توانند تلخ یا شیرین باشند است. حتی ممکن است بو و صدای یک لحظه ی خاص در حافظه ی ما ثبت شود.

حافظه مفهوم عجیب و پیچیده ای دارد اما ما در این مطلب قصد بررسی مکانیزم شگفت انگیز حافظه را نداریم و فقط می خواهیم تقویت حافظه کوتاه مدت با انجام چند کار ساده را به شما بیاموزیم.

راه های ساده برای تقویت حافظه کوتاه مدت

حافظه کوتاه (S.T.M) مدت همان جایی است که به ما کمک می کند به یاد بیاوریم شام دیشب چه بوده؟ داستان فیلمی که به تازگی دیده ایم را بتوانیم تعریف کنیم. مکالمه با یک دوست که هفته پیش با او صحبت کرده ایم را به یاد بیاوریم و ...

به طور کلی همه مواردی که مربوط به زندگی روزمره و اتفاقات آن است در حافظه کوتاه مدت ما ذخیره می شود و با گذشت زمان و تکرار و یادآوری آن ها به حافظه بلندمدت منتقل شده و در آن جا ماندگار می شوند.

از دست دادن حافظه کوتاه مدت اتفاق وحشتناکی است که ممکن است به این زودی ها برای ما اتفاق نیفتد اما ممکن است دلایل مختلفی باعث شوند حافظه کوتاه مدت ما ضعیف شود و حضور ذهن خود را از دست بدهیم.

با انجام یکسری کارهای ساده می توان به تقویت حافظه کوتاه مدت و پیشگیری از ضعیف شدن آن پرداخت:

1. ورزش کنید

سلامت ذهن ناشی از سلامت جسم است و برعکس. همیشه ذهن و جسم ما مکمل یکدیگرند و برای آنکه یک حافظه ی خوب داشته باشیم لازم است با انجام ورزش بدن و جسم خود را تقویت کنیم.

مغز ما مانند هر عضو دیگری برای اینکه به درستی فعالیت کند نیاز به دریافت مواد مورد نیاز خود دارد که برخی از مواد مورد نیاز مغز در اثر ورزش کردن در مغز ما ترشح می شوند و به تقویت حافظه کوتاه مدت ما کمک می کنند.

2. بازی را فراموش نکنید

علاوه بر ورزش جسمی برای داشتن یک حافظه کوتاه مدت قوی باید مغز و ذهن خود را نیز ورزش بدهیم. ورزش ذهن از طریق انجام بازی های فکری انجام می شود.

تعداد زیادی بازی های ساده برای تقویت حافظه کوتاه مدت وجود دارند که می توانید با نصب آن ها روی گوشی های موبایل خود در اوقات فراغت و یا زمان های کوتاهی که بیکارید مثل مسیر رفت و آمد به سرکار آن ها را انجام دهید.

تقویت حافظه کوتاه مدت

3. کارهای تکراری را تغییر دهید

داشتن خلاقیت در انجام کارها و اینکه کارهای تکراری را با روش های جدید انجام دهیم یک روش بسیار مفید برای تقویت حافظه کوتاه مدت است. همه ی ما بسیاری از کارهای روزمره خود را به روش های تکراری که عادت ما شده اند انجام می دهیم و گاهی حتی بدون فکر کردن آن ها را انجام می دهیم.

  • یک مسیر جدید برای رفتن به خانه پیدا کنید
  • با دست چپ غذا بخورید
  • با دست مخالف مسواک بزنید.
  • کلمات را از آخر به اول ادا کنید
  • غذاهای جدید را درست کنید

و به طور کلی هرچیزی که از روی عادت انجام می دادید را به روش متفاوت و جدیدی انجام دهید تا ذهن شما با چالش مواجه شود.

4. وقایع را در ذهن خود مرور کنید

برای اینکه اتفاقات و رویدادها را در ذهن و حافظه کوتاه مدت خود ماندگار کنید یک راه مرور وقایع و تکرار آن ها است. یک اتفاق که در طول روز برایتان افتاده را در ذهن خود مرور کنید و سعی کنید جزئیات آن را به خاطر بیاورید و یا سعی کنید مکالمه خود با دوستتان را به همراه جزئیات و عکس العمل ها به خاطر بیاورید و آن هارا تکرار کنید.

5. به همه چیز دقت کنید

برای تقویت حافظه کوتاه مدت با دقت بیشتری به اطرافتان نگاه کنید. به محل قرار گرفتن اشیا، رنگ آن ها، جنس آن ها و .. دقت کنید و تلاش کنید آن ها را به خاطر بسپارید.

یک تمرین برای افزایش دقت این است که پس از نگاه به یک محل خاص و دقت به آن چشمانتان را ببندید و ریزه کاری های آن را به خاطر بیاورید و بعد از اینکه چشمانتان را باز کردید به خودتان امتیاز بدهید و این کار را تا جایی تکرار کنید که کوچکترین جزئیات از چشم شما نیفتد.

این کار برای تقویت حافظه کوتاه مدت عالی است و با تکرار این عمل بعد از مدتی به صورت ناخودآگاه دقت شما نسبت به همه چیز بیشتر شده و باعث می شود با تمرکز بیشتری به اطراف و رویدادها نگاه کنید و آن ها را بهتر به خاطر بسپارید.

روش های تقویت حافظه کوتاه مدت خیلی بیشتر از مواردی هستند که ما در این نوشته کوتاه معرفی کردیم و ما فقط به ذکر چند مورد از بهترین و مؤثرترین روش های تقویت کردن حافظه کوتاه مدت پرداختیم که به سادگی قابل انجامند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

معرفی کوتاه

یک دانش مکانی برای نوشتن مطالب مفید

قوانین و مقررات

محتوای دلخواه شما

تماس با ما

  • تماس با نویسندگان یک دانش