جمعه, ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۱:۳۰ ق.ظ

آشپزی، سبک زندگی،دانستنی ها

زندگی واقعا ساده است، ما اصرار داریم آن را پیچیده کنیم «کنفسیوس »

ویژگی ها و برتری های تیر ورق با جان موجدار در ساخت سوله

  • ۱۷۳۱

مقصود این پست معرفی ویژگی ها و برتری های تیر ورق با جان موجدار در ساخت سوله است. تیر ورق با جان موجدار (تیر ورق با جان سینوسی) یکی از انواع تیر ورق است که در ساخت سوله کاربرد دارد و در مقایسه با تیر ورق های بتنی بسیار سبکتر و مقرون به صرفه تر هستند و همچنین مقاومت بهتری از خود نشان می دهند.

ساخت سوله با تیر ورق با جان موجدار یک راه حل نوین و نسبتاً جدید برای کاهش وزن تیرهای اصلی سازه است که نتیجه آن بهینه سازی ساخت سوله می باشد. در ادامه به معرفی خصوصیات و دلایل برتری تیر ورق با جان موجدار می پردازیم و ویژگی های این ورق ها را بررسی می کنیم تا ببنیم استفاده از آن ها در ساخت سوله و به خصوص سوله های صنعتی چه مزایایی دارد.

ویژگی ها و مزایای تیر ورق با جان موجدار

در ساخت سوله با تیرهای ورقه ای با جان تخت با مشکل ناپایداری جان تیر، خیز بیش از حد و از هم گسیختگی آن در فشارهای ناگهانی رو به رو هستیم. برای برطرف کردن این مشکلات یک راه حل نوآورانه معرفی شد که عبارت بود از استفاده از تیر ورق با جان موجدار در ساخت سوله که این مشکلات را تا حد زیادی برطرف می کند. حال ببینیم تیر ورق با جان موجدار چه ویژگی هایی دارد و چگونه این مشکلات را حل می کند و دلایل برتری این تیر ورق های سینوسی یا موجدار نسبت به انواع دیگر آن چیست.

خصوصیات تیر ورق با جان موجدار

تیر ورق با جان موجدار ویژگی هایی دارد که سبب برتری آن شده است. جنس این ورق ها از فولاد است، فولاد استقامت بالایی دارد، برای جوشکاری مناسب است و در برابر خوردگی مقاومت خوبی دارد و در کاهش وزن سازه مؤثر است. استفاده از فولاد در ساخت تیر ورق با جان تخت محدودیت هایی را ایجاد می کند که عبارتند از: ناپایداری جان تیر، خیز بیش از حد و از هم گسیختگی آن در فشارهای ناگهانی

به منظور مواجه با این محدودیت ها، طراحی های نوآورانه ای پیشنهاد شده اند از جمله استفاده از تیر ورق با جان موجدار که باعث افزایش پایداری برشی و حذف نیاز برای تقویت کننده های عرضی می شود.سیستم ساختاری شاه تیر با تیر ورق با جان موجدار شامل بال ها و جان های موجدار دیواره نازک است.

تیر شامل دو ناودانی ( پروفیلU شکل ) در بالا و پایین است و جان تیر از یک ورق فولادی سینوسی شکل ساخته شده است. ورق فولادی با جوش قلمی همراه با پوشش گاز CO2 یا پودر مخصوص از هر دو سو و از هردو جانب مطابق با استاندارد مهندسی جوش به ناودانی ها متصل شده اند.

ناودانی ها بصورت نورد سرد از نوع ROLL FORMING فرم می گیرند. ورقه فولادی نیز بصورت نورد سرد و بدون استرس کشش و خمش تولید می گردد.

در تیرهای با جان موجدار وظیفه تحمل تنش های خمشی بطور کامل با بال ها است و وظیفه تحمل برش با جان تیر است. بطورکلی تیرورق های با زاویه موج بیشتر و جان و بال ضخیم تر، مقاومت نهایی بیشتری در لهیدگی و برش از خود نشان می دهند.

برتری های تیر ورق با جان موجدار نسبت به انواع دیگر

تیر ورق با جان موجدار

برتری های استفاده از تیر ورق با جان موجدار در ساخت سوله نسبت به تیر ورق با جان تخت به شرح زیر است:

  • پایداری برشی تیر ورق با جان موجدار نسبت به تیر ورق با جان تخت بیشتر است که باعث می شود فشار بیشتری را هنگام برش بتوانند تحمل کنند.
  • استفاده از تیر ورق با جان موجدار نیاز به تقویت کننده های عرضی را حذف می کند که باعث کاهش هزینه های ساخت سوله خواهد شد.
  •  افزایش استحکام کمانش: استفاده از تیر ورق با جان موجدار در ساخت سوله باعث می شود مقاومت ستون در برابر خمیدگی بیشتر شود که این موضوع ناشی از سبک تر شدن تیرهای اصلی به دلیل استفاده از بتن کمتر در آن ها است.
  • بکارگیری تیر ورق با جان موجدار به ساخت تیرهای بلند تر و سبک تر بسیار کمک خواهد کرد که امکان ساخت سوله های بزرگتر با تعداد ستون کمتر و ارتفاع بلندتر را امکان پذیر می کند.
  • تیر ورق با جان موجدار در فشارهای ناگهانی امکان از هم گسیختگی شاه تیر را به تعویق می اندازد.
  • وزن سوله ساخته شده با تیر ورق با جان موجدار نصف وزن سوله ساخته شده با تیر با جان بتنی است.
  • اثر آکاردئونی مورد نیاز توسط تیر ورق با جان بتنی %20 کمتر از تیر ورق بتنی است بنابراین برای ساخت دهانه های بلندتر از 10 متر مقرون به صرفه تر است.
  • سوله ساخته شده با تیر ورق با جان موجدار، دی اکسید کربن را %20 کمتر از یک سوله فولادی و بتنی منعکس می کند و دوستدار محیط زیست است که این موضوع یکی از دلایل برتری تیر ورق با جان موجدار می باشد.
  • سوله ساخته شده با تیر ورق با جان موجدار زیباتر است.
  • فرآیندهای ساخت و ساز با استفاده از تیر ورق با جان سینوسی آسان تر و سریع تر خواهد بود.
  • برتری دیگر تیرورق با جان موجدار سینوسی این است که دشواری بتن ریزی در جان تیرها و ضعف ستون های بتنی نازک از بین می رود.

ویژگی ها و برتری های تیر ورق با جان موجدار را در این نوشته ملاحظه نمودید. تیر ورق با جان موجدار یا تیر وق با جان سینوسی یکی از راه حل های نوآورانه در ساخت انواع سازه است که مزایای استفاده از آن ها به طور کلی افزایش مقاومت، کاهش هزینه ها است.

مزایا و برتری های تیر ورق با جان موجدار به این دو مورد ختم نمی شود و گسترده تر است که در بالا ذکر شد. در این مقاله همچنین ویژگی و خصوصیات تیر ورق با جان موجدار را معرفی کردیم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

همچنین بخوانید :  شرکت سوله مارکت تولید کننده انواع تیر ورق با جان موج دار

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

معرفی کوتاه

یک دانش مکانی برای نوشتن مطالب مفید

قوانین و مقررات

محتوای دلخواه شما

تماس با ما

  • تماس با نویسندگان یک دانش